![]() |
| Från vänster till höger; Håkansson "Sandlight", Fyrinnae "Kurisumasu!" och duon "Plum Spice" från Laura Mercier. |
Visar inlägg med etikett Utmaning. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Utmaning. Visa alla inlägg
måndag 15 augusti 2011
Utmaningen, Dag 14: Vilken är din favoritfärg på ögonmakeup?
Etiketter:
Fyrinnae,
Håkansson,
Laura Mercier,
Utmaning
söndag 14 augusti 2011
Utmaningen, Dag 13: Brukar du använda bronzer? Favorit?
Jag har inte varit ett stort fan av bronzer främst för att jag är en blekfis och jag inte vill se solbränd eller orange ut i plytet. Jag vill inte heller ha glittret som finns i de flesta bronzers. Men, när jag beställde från ELF tidigare i somras (när de hade 50% på hela sortimentet) så passade jag på att köpa deras ELF studio bronzer i färgen "cool" eftersom den hade bara matta färger. Och för bara ungefär 18:- så var den ett kap enligt mig. Jag har testat den och blev faktiskt häpen av effekten den gav. Jag ska se om jag lyckas med att fånga det på bild en dag.
In English: My first bronzer ever!
In English: My first bronzer ever!
lördag 13 augusti 2011
Utmaning, Dag 12: Använder du rouge? Vilket är favoriten?
Jag är mycket svag för rouge. Kan man ha för många? Jag tror inte det, eller jag hoppas inte det. Jag har massor och suget efter nya är konstant. Förbered er på bildspam! Först ut är favoriterna i den rosa kategorin:
De här är mina rosa favoriter. ELF Studio blush i "Pink Passion" är knallrosa verkligen och den kan se lite skrämmande ut i dosan men den blir väldigt fin på. Benefits "Sugarbomb" är mångas favorit och jag förstår varför. Fungerar bra som en highlighter också eftersom den ger så mycket skimmer. Paula Dorfs "Cha cha" är nog den krämblushern jag använder mest. Den ger ett mycket naturligt och friskt rosigt intryck.
Här är rougen i persiko/mauve familjen:
Becca Creme blush i nyansen "Freesia" är fint tegelröd och går lika bra att använda på läpparna som på kinderna. Den är väldigt pigmenterad dock så man måste vara försiktig. Nyx blush "Mauve" är en mycket fin naturlig färg på mig. Det är ungefär i den nyansen mina kinder blir när det blir kallt ute. Den är också väldigt pigmenterad- en budgetfavorit! Elf Studio blush i "Candid coral" är en ny bekantskap och jag har bara använt den några få gånger. Den ger kinderna ett fint persikosken och är helt enkelt otroligt fin!
Som ni förstår så är detta bara en liten del av min blushsamling. Jag är nämligen helt galen i rouge/blushers! Jag tycker dom är fina i dosan och de kan verkligen ge liv åt ett trött ansikte. Det är ett mirakel att jag inte skaffat en av de där fina mineral rougen från MAC! Vill ni se närmare på någon så säg gärna till!
In English: Hi! My name is Veronica and I'm a blushoholic.
De här är mina rosa favoriter. ELF Studio blush i "Pink Passion" är knallrosa verkligen och den kan se lite skrämmande ut i dosan men den blir väldigt fin på. Benefits "Sugarbomb" är mångas favorit och jag förstår varför. Fungerar bra som en highlighter också eftersom den ger så mycket skimmer. Paula Dorfs "Cha cha" är nog den krämblushern jag använder mest. Den ger ett mycket naturligt och friskt rosigt intryck.
Här är rougen i persiko/mauve familjen:
Becca Creme blush i nyansen "Freesia" är fint tegelröd och går lika bra att använda på läpparna som på kinderna. Den är väldigt pigmenterad dock så man måste vara försiktig. Nyx blush "Mauve" är en mycket fin naturlig färg på mig. Det är ungefär i den nyansen mina kinder blir när det blir kallt ute. Den är också väldigt pigmenterad- en budgetfavorit! Elf Studio blush i "Candid coral" är en ny bekantskap och jag har bara använt den några få gånger. Den ger kinderna ett fint persikosken och är helt enkelt otroligt fin!
Som ni förstår så är detta bara en liten del av min blushsamling. Jag är nämligen helt galen i rouge/blushers! Jag tycker dom är fina i dosan och de kan verkligen ge liv åt ett trött ansikte. Det är ett mirakel att jag inte skaffat en av de där fina mineral rougen från MAC! Vill ni se närmare på någon så säg gärna till!
In English: Hi! My name is Veronica and I'm a blushoholic.
fredag 12 augusti 2011
Utmaning, Dag 11: Vilket är ditt favoritpuder?
Puder har alltid varit lite överflödigt för mig. Det var faktiskt inte så länge sedan jag upptäckte hurpass bra det kan vara. Men det gör att jag bara har ett puder hemma och det är jag mycket förtjust i! Det är Lumenes Natural code Skin perfector mineral powder i nyansen Cream. Det är helt enkelt allt jag vill ha i ett puder plus att det är pressat. Jag är så himla less på löspuder och lösa mineralfoundations. Hade jag haft pengarna skulle jag investera i GloMinerals pressed base eller något liknande.
torsdag 11 augusti 2011
Utmaningen, Dag 10: Vilken är din favoritconcealer?
Det här är en jättesvår fråga eftersom jag inte hitta en superbra concealer. Generellt så har jag concealer under ögonen och på näsan. Men, samma concealer fungerar inte till båda ställena! Under ögonen måste jag ha en lättflytande, tunn och ljusreflekterande concealer eftersom annars så creasar den sig bara och det ser helhemskt ut. Min näsa är oftast lite rödaktig och jag vill dölja mina pormaskar. Men en lättflytande concealer där försvinner efter några timmar. Jag har faktiskt inte hittat en bra concealer som håller bra på näsan. Men jag kan ge en liten presentation av de concealerna jag använder mig utav:
YSL Touch Eclát (En mycket lättflytande, ljusreflekterande concealer i praktiskt penselformat. Men ibland så kommer det inget hur man än vrider och klickar vilket är lite irriterande. Det är också ibland lite svårt att se om den faktiskt gör någon skillnad.)
Burjois Healthy mix, nyans Apricot (Lättflytande och mycket täckande concealer i praktisk tub. Dessvärre är den parfymerad!!!)
FACE Magic Wand (Ytterligare en concealer i ett penselformat. Den här är mer täckande än YSLs variant. Jag har precis börjat testa denna trots att jag haft den i över ett år. Först så fick jag inte fram något klet hur jag än gjorde. Men, helt plötsligt så fungerade det!)
MAC Studio Sculpt concealer, NW15 (En tjock concealer som absolut inte fungerar under ögonen eftersom den är just för trög. Men på näsan fungerar den ok.)
Wet n Wild Cover all concealer palette (Jag använder bara den rosa på paletten och den är bara aningens mer krämig än MAC studio sculpt. Helt ok produkt och mycket billgare än MAC.)
Benefit Powderflage (Ljusreflekterande puder som påminner mycket om YSL Touch Eclát, trots att det är just ett puder. Det är nämligen svårt att se om det verkligen sitter på plats. Det är mycket annorlunda i konsistensen och inte alls "pudrigt". Omöjligt att beskriva just hur det är.)
Everyday Minerals, Pick me up Ivory och Intensive Fair (Två puderconcealers från Everyday minerals. Täckande puderconcealers som är bra men som jag egentligen inte testat så grundligt. Måste testa dem mer nu framöver.)
Är det någon ni vill se närmre på eller höra med om så säg gärna till!
In English: Just a few concealers from my collection.
YSL Touch Eclát (En mycket lättflytande, ljusreflekterande concealer i praktiskt penselformat. Men ibland så kommer det inget hur man än vrider och klickar vilket är lite irriterande. Det är också ibland lite svårt att se om den faktiskt gör någon skillnad.)
Burjois Healthy mix, nyans Apricot (Lättflytande och mycket täckande concealer i praktisk tub. Dessvärre är den parfymerad!!!)
FACE Magic Wand (Ytterligare en concealer i ett penselformat. Den här är mer täckande än YSLs variant. Jag har precis börjat testa denna trots att jag haft den i över ett år. Först så fick jag inte fram något klet hur jag än gjorde. Men, helt plötsligt så fungerade det!)
MAC Studio Sculpt concealer, NW15 (En tjock concealer som absolut inte fungerar under ögonen eftersom den är just för trög. Men på näsan fungerar den ok.)
Wet n Wild Cover all concealer palette (Jag använder bara den rosa på paletten och den är bara aningens mer krämig än MAC studio sculpt. Helt ok produkt och mycket billgare än MAC.)
Benefit Powderflage (Ljusreflekterande puder som påminner mycket om YSL Touch Eclát, trots att det är just ett puder. Det är nämligen svårt att se om det verkligen sitter på plats. Det är mycket annorlunda i konsistensen och inte alls "pudrigt". Omöjligt att beskriva just hur det är.)
Everyday Minerals, Pick me up Ivory och Intensive Fair (Två puderconcealers från Everyday minerals. Täckande puderconcealers som är bra men som jag egentligen inte testat så grundligt. Måste testa dem mer nu framöver.)
Är det någon ni vill se närmre på eller höra med om så säg gärna till!
In English: Just a few concealers from my collection.
onsdag 10 augusti 2011
Utmaningen, Dag 9: Brukar du använda primer? Favoriten?
Ja, jag använder primer. Först kan vi titta på själva ansiktsprimerna: Jag skiftar mellan Lumenes Crystal radiance primer och MACs Prep & prime faktiskt men egentligen tycker jag inte att någon av dem är optimal. Förmodligen är det främst för att jag verkligen vill ha en matt ansiktsprimer och bägge dessa innehåller skimmer. Jag har även haft ett prov på Korres ansiktsprimer men jag har inte testat den så mycket. Mer om den i ett separat inlägg (jag tänker sminka mig med den som primer idag). Grejen med både MACs och Lumenes primer är att de känns väldigt "silikoniga" på huden. De glider mest runt och resultatet blir väl ok men foundation men jag tycker inte att de utför mirakel. Ja, de gör att foundations sitter bättre men jag har en känsla att de kan vara bättre. Kanske har jag för höga krav?
Till ögonlocken använder jag en helt annan primer. Förut hade jag Too faced shadow insurance och just när jag lärt mig hur jag skulle använda den så började den skikta sig och jag fick kasta den. Min nuvarande budget gör att jag får hålla igen lite så jag chansade hejvilt sist jag beställde från Cherry culture och tog med en superbillig primer från ultabudgetmärket Jordana (som Milani fast billigare). Den är tjock och fast i konsistensen och fungerar till de fesiga ögonmakeuperna jag gör och den jämnar till färgen på ögonlocken. Jag måste testa en dag att göra en mer färgglad sminkning och se hur den klarar av det. Jag har nyligen köpt Elfs set med mineral primers och jag ser fram emot att testa dem. Dessvärre är två av dem väldigt glittriga. Jag vet inte om det slutar med att jag har glitter i hela ansiktet om jag använder dessa.
| MAC Prep & Prime och Lumenes Crystal base |
| Överst är Jordanas primer, sedan är det Elfs mineralprimers i föjande ordning: Sheer, Pearl och Champagne |
tisdag 9 augusti 2011
Utmaning, Dag 8: Brukar du använda foundation? Isåfall, vilken är din färg och favorit? Flytande, fast eller mineral?
Jag är väldigt blek även om jag nu under sommaren lyckats få en massa fräknar. Vanligtvis är det ett elände för mig att hitta bra foundations (oavsett om det är flytande, mineral, puder, kompakt- you name it) eftersom nyanserna är helt fel. Generellt så är de för mörka och absolut för gula. Så även om jag finner ett ex som är ljus nog så blir den gul när den väl hamnar på min hy.
Hemma, i mitt badrumsskåp och i min Helmer, så kan man finna följande foundations:
Flytande;
Lumene Vitamin C+, nyans 01 (vardagliga favoriten som givetvis inte längre finns i deras sortiment! När denna är slut ska jag testa Lumenes matta foundation istället. Någon som har testat den?)
Smashbox High definition healthy fix foundation, nyans Fair F2 (Aningens för mörk men fungerar nu under sommaren. Är jättebra verkligen och smälter fint in i hyn. Detta var den ljusaste Eleven hade men jag antar att det finns en som är snäppet ljusare eftersom nyansen heter F2? Skulle gärna vilja ha den ljusare isånafall för denna är super.)
Burjois 10 hour sleep effect, nyans 71 Abricoté clair (Lite för gul och på tok för parfymerad. Varför tillsätta en massa parfym i en foundation? Det känns så himla onödigt och i det här fallet förstör den helhetsintrycket. Lätt på hyn dock och känns mycket fräsch. Men lite för gul för mig, som sagt.)

Mineralfoundations (lösa, inte kompakta):
Everyday Minerals, semi-matte Fair (Jättebra mineralfoundation som fungerar precis som jag vill. Bra nyans också. Jag önskar bara den fanns som pressad så jag slipper allt löst puder.)
Elf Mineral Glow, nyans (?) Shimmer (Detta är ingen foundation egentligen men under sommaren så använder jag den som det ändå. Mycket diskret skimmer och den ger ett mycket fint och enkelt resultat. Väl värd de 51:- som den enorma burken kostar.)
Jag beklagar de urkassa bilderna. Jag fick i sista stund ta dem med mobilen eftersom batterierna till kameran lade av. Dålig planering kallas det för och jag ska skärpa mig.
Rent generellt så tycker jag bättre om flytande foundation eftersom jag har torr hy men eftersom flytande foundations gärna innehåller parfym så kan det resultera i att min hy blir irriterad. Så jag har inte hittat min ultimata foundation än. Jag letar fortfarande!
In English: The foundations I have in my makeup kit.
Hemma, i mitt badrumsskåp och i min Helmer, så kan man finna följande foundations:
Flytande;
Lumene Vitamin C+, nyans 01 (vardagliga favoriten som givetvis inte längre finns i deras sortiment! När denna är slut ska jag testa Lumenes matta foundation istället. Någon som har testat den?)
Smashbox High definition healthy fix foundation, nyans Fair F2 (Aningens för mörk men fungerar nu under sommaren. Är jättebra verkligen och smälter fint in i hyn. Detta var den ljusaste Eleven hade men jag antar att det finns en som är snäppet ljusare eftersom nyansen heter F2? Skulle gärna vilja ha den ljusare isånafall för denna är super.)
Burjois 10 hour sleep effect, nyans 71 Abricoté clair (Lite för gul och på tok för parfymerad. Varför tillsätta en massa parfym i en foundation? Det känns så himla onödigt och i det här fallet förstör den helhetsintrycket. Lätt på hyn dock och känns mycket fräsch. Men lite för gul för mig, som sagt.)

Mineralfoundations (lösa, inte kompakta):
Everyday Minerals, semi-matte Fair (Jättebra mineralfoundation som fungerar precis som jag vill. Bra nyans också. Jag önskar bara den fanns som pressad så jag slipper allt löst puder.)Elf Mineral Glow, nyans (?) Shimmer (Detta är ingen foundation egentligen men under sommaren så använder jag den som det ändå. Mycket diskret skimmer och den ger ett mycket fint och enkelt resultat. Väl värd de 51:- som den enorma burken kostar.)
Jag beklagar de urkassa bilderna. Jag fick i sista stund ta dem med mobilen eftersom batterierna till kameran lade av. Dålig planering kallas det för och jag ska skärpa mig.
Rent generellt så tycker jag bättre om flytande foundation eftersom jag har torr hy men eftersom flytande foundations gärna innehåller parfym så kan det resultera i att min hy blir irriterad. Så jag har inte hittat min ultimata foundation än. Jag letar fortfarande!
In English: The foundations I have in my makeup kit.
måndag 8 augusti 2011
Utmaning, Dag 7: Vilket är ditt favoritmärke på makeup? Var köper du din makeup?
Svaret är nej och till största delen på nätet... Men det var väl ett trist svar, eller hur? Vi börjar med favoritmärke:
Jag har inget favoritmärke utan plockar produkter gärna ifrån alla möjliga olika märken och prisklasser. Jag tror nämligen att priset inte är ett riktmärke för kvalité. Egentligen så krävs det talang och noggrannhet för att få till en bra mejk. Faktum är att jag nog köper mest budgetgrejor. Jag tycker alltid det är kul att testa nya saker men livet som student gör att själva skönhetsbudgeten är rätt så låg. Så det har blivit lite av en mission att hitta bra budgetgrejor. Jag kan inte peka ut ett specifikt märke som är bra helt igenom eftersom jag inte testat igenom allas sortiment. Rent instinktivt så kan jag säga att när jag tittar på smink i affärer så är det mest IsaDora och Lumene jag fokuserar på. Jag gillar IsaDora överlag även om jag t ex aldrig testat deras maskaror. Lumene har otroligt bra foundations enligt mig eftersom de faktiskt finns i nyanser som är ljus nog och inte tokgul.
Vart köper jag min makeup då? Eftersom jag bor i en liten stad i Värmland så är utbudet mycket krasst. Det finns ett parfymeri som säljer Clarins och Clinique samt Lindex (utan MNY kan tilläggas) som har IsaDora, Lumene och sådana märken och Mansion (hör till Coop) som har på ett ungefär samma märken som Lindex plus att de har en del parfymer från välkända märken samt displayer från Shiseido och Clarins. De senaste kollektionen landar väl ett halvår efter de lanserats. Så min främsta källa är nätet och där finns det många alternativ. Både svenska och internationella. Dessutom är många välkända märken billigare att köpa på nätet trots att man får betala även för frakten.
Jag har inget favoritmärke utan plockar produkter gärna ifrån alla möjliga olika märken och prisklasser. Jag tror nämligen att priset inte är ett riktmärke för kvalité. Egentligen så krävs det talang och noggrannhet för att få till en bra mejk. Faktum är att jag nog köper mest budgetgrejor. Jag tycker alltid det är kul att testa nya saker men livet som student gör att själva skönhetsbudgeten är rätt så låg. Så det har blivit lite av en mission att hitta bra budgetgrejor. Jag kan inte peka ut ett specifikt märke som är bra helt igenom eftersom jag inte testat igenom allas sortiment. Rent instinktivt så kan jag säga att när jag tittar på smink i affärer så är det mest IsaDora och Lumene jag fokuserar på. Jag gillar IsaDora överlag även om jag t ex aldrig testat deras maskaror. Lumene har otroligt bra foundations enligt mig eftersom de faktiskt finns i nyanser som är ljus nog och inte tokgul.
Vart köper jag min makeup då? Eftersom jag bor i en liten stad i Värmland så är utbudet mycket krasst. Det finns ett parfymeri som säljer Clarins och Clinique samt Lindex (utan MNY kan tilläggas) som har IsaDora, Lumene och sådana märken och Mansion (hör till Coop) som har på ett ungefär samma märken som Lindex plus att de har en del parfymer från välkända märken samt displayer från Shiseido och Clarins. De senaste kollektionen landar väl ett halvår efter de lanserats. Så min främsta källa är nätet och där finns det många alternativ. Både svenska och internationella. Dessutom är många välkända märken billigare att köpa på nätet trots att man får betala även för frakten.
söndag 7 augusti 2011
Utmaning, dag 6: Lägg upp en bild på dig själv osminkad!
Varsågoda!
(Tog det igår innan jag gick och lade mig. )
In English: The beautychallenge, day 6 involved posting a picture of me with no makeup on.
(Tog det igår innan jag gick och lade mig. )
In English: The beautychallenge, day 6 involved posting a picture of me with no makeup on.
lördag 6 augusti 2011
Utmaning, dag 5: Vilken är din favoritlook kvällstid?
Det här kommer att bli ett kort svar för jag har i princip samma kvällslook som daglook. Möjligen har jag ett mer färgat läppstift på mig. Jag går dessutom så sällan ut på kvällarna- jag är verkligen ingen partymänniska. Men om jag får möjlighet att gå ut någon kväll så ska jag definitivt testa en fet eyelinervinge.
fredag 5 augusti 2011
Utmaningen, dag 4: Vilken är din favoritlook dagtid?
Det vore ju fånigt att svara "au naturelle" på en skönhetsblogg, inte sant? Men faktum är att det är den looken jag använder mig utav allra mest. Men om vi ska se på vad för smink som ag använder mest. Jag velade först fram och tillbaks över om jag skulle lista exakta produkter men samtidigt så blir det ju lite fånigt eftersom jag använder mig av olika märken beroende på humör även om själva resultatet blir ganska så lika. Jag tycker basen är viktigast så primer, foundation, concealer, blusher och ett fixerande puder är viktigaste för mig. Eller ja, använder jag mineralfoundation, inte flytande foundation, så behöver jag inget puder. Jag växlar mest mellan de olika flytande foundations jag har. Just nu, under sommaren så kan jag använda de två jag har som är aningens för mörk för min hy (Smashbox och Burjois) men favoriten är Lumenes Vitamin C+ i nyansen 01 (Cream?). Mineralfoundationen som jag har är från Everyday minerals och den är i nyansen Fair (semi matte). Till kinderna använder jag antingen Paula Dorf krämblusher i knalliga Cha cha eller Pink Passion från Studio serien från Elf. Mauve från Nyx är också en kindfavorit. Alla är matta, eller det går att säga att Cha cha har ett "glow" i sig. Jag har helt snöat in på matta färger.
Som ni förstår så föredrar jag en bra bas istället för "synligt" smink. Till ögonen har jag antingen en matt, ganska neutral skugga, lite svart eller brun liner och svart maskara. Läpparna är oftast naturella med ett ofärgat läppbalsam. Vill jag ha lite hint av färg så använder jag något av IsaDoras Jelly kiss läppstift.
Håret är oftast ihopsatt i en enkel fläta om det inte är utsläppt. Naglarna har i princip vilken färg som helst!
Som ni förstår så föredrar jag en bra bas istället för "synligt" smink. Till ögonen har jag antingen en matt, ganska neutral skugga, lite svart eller brun liner och svart maskara. Läpparna är oftast naturella med ett ofärgat läppbalsam. Vill jag ha lite hint av färg så använder jag något av IsaDoras Jelly kiss läppstift.
Håret är oftast ihopsatt i en enkel fläta om det inte är utsläppt. Naglarna har i princip vilken färg som helst!
torsdag 4 augusti 2011
Pest eller Kolera?
Superrara Carina har utmanat mig och givetvis hakar jag på!
1. Går du hellre ut(på party etc.) med stökigt hår och snygg makeup eller fint hår och utan smink?
Snygg makeup, absolut! Jag tror jag aldrig stylat håret mer än fönat luggen och antingen flätat det eller satt upp det i en knut.
Det här med att styla håret är fortfarande lite av ett mysterium för mig. Men jag har intalat mig att jag ska lära mig att få det att se snyggt och stylat ut.
2. Rakar du hellre av dina ögonbryn eller tappar dina ögonfransar?
Jag skulle raka bort ögonbrynen. Kanske inte utifrån ett skönhetsperspektiv utan snarare för att fransarna skyddar ögonen och jag är övertygad om att utan fransar så skulle jag jämt få plocka bort katthår ur ögonen. Oavsett om ögonbrynen eller fransarna ryker så skulle resultatet inte bli snyggt!
3. Skulle du hellre vara tvungen att handla allt ditt smink på H&M eller från nätet för resten av ditt liv?
Jag handlar ju smink från nätet nu så valet är ju inte svårt. Faktum är att jag köper nästan allt från nätet. Hade jag kunnat handla livsmedel från nätet skulle jag nog göra det också. Men jag skulle inte ha något emot att bara handla från H&M heller faktiskt.
4. Skulle du bära mörk lipliner med ljust läppstift i en månad eller en härlig 80tals-perm?
80tals-perm har jag ju faktiskt haft så valet är inte så svårt där heller. Möjligen skulle jag ta läppalternativet för att skydda håret. Det är ju bara en månad liksom, håret tar längre att reparera. Fastän det är fasligt fult!
5. Om du måste välja att måla dina naglar med bara neutrala färger eller färglada färger resten av livet vilket väljer du?
Färgglada! Fastän hade jag fått frågan för något år sedan så skulle svaret varit neutrala.
6. Skulle du hellre ha “MC Hammer”-byxor eller silvriga lamé-hotpants på dig offentligt?
Hmm, här har vi verkligen pest eller kolera. Det får bli MC Hammer byxor eftersom jag skulle känna mig näck i hotpants (oavsett färg).
7. Har du hellre ha en Oompa-Loompa-apelsin-fake solbränna eller en bondbränna(som man får om man solar i t-shirt och shorts)?
Bondbränna eftersom det går att dölja och det är oftast resultatet av en trevlig dag. Jag kommer aldrig skaffa en fejkbränna.
8. Väljer du hellre en ful klippning eller en ful hårfärg?
Ful hårfärg tror jag. Jag menar, hälften av gångerna man provar en ny hårtoning så blir ju resultatet sisådär. En dålig klippning är ju svårare att handskas med tror jag.
9. Varje fredag i ett år måste du antingen sminka dig pin up-inspirerat eller goth-inspirerat – vad väljer du?
Pin-up såklart! Jag har ju redan min Bettie Page lugg.
10. Skulle du hellre bli av med alla dina skor eller all din makeup?
Jag offrar nog hellre skorna tror jag. Min skosamling är inte så imponerande. Jag har ju inga dyrgripar där direkt och flera av dem ger mig skoskav.
Jag utmanar alla ni som läser detta!
1. Går du hellre ut(på party etc.) med stökigt hår och snygg makeup eller fint hår och utan smink?
Snygg makeup, absolut! Jag tror jag aldrig stylat håret mer än fönat luggen och antingen flätat det eller satt upp det i en knut.
Det här med att styla håret är fortfarande lite av ett mysterium för mig. Men jag har intalat mig att jag ska lära mig att få det att se snyggt och stylat ut.
2. Rakar du hellre av dina ögonbryn eller tappar dina ögonfransar?
Jag skulle raka bort ögonbrynen. Kanske inte utifrån ett skönhetsperspektiv utan snarare för att fransarna skyddar ögonen och jag är övertygad om att utan fransar så skulle jag jämt få plocka bort katthår ur ögonen. Oavsett om ögonbrynen eller fransarna ryker så skulle resultatet inte bli snyggt!
3. Skulle du hellre vara tvungen att handla allt ditt smink på H&M eller från nätet för resten av ditt liv?
Jag handlar ju smink från nätet nu så valet är ju inte svårt. Faktum är att jag köper nästan allt från nätet. Hade jag kunnat handla livsmedel från nätet skulle jag nog göra det också. Men jag skulle inte ha något emot att bara handla från H&M heller faktiskt.
4. Skulle du bära mörk lipliner med ljust läppstift i en månad eller en härlig 80tals-perm?
80tals-perm har jag ju faktiskt haft så valet är inte så svårt där heller. Möjligen skulle jag ta läppalternativet för att skydda håret. Det är ju bara en månad liksom, håret tar längre att reparera. Fastän det är fasligt fult!
5. Om du måste välja att måla dina naglar med bara neutrala färger eller färglada färger resten av livet vilket väljer du?
Färgglada! Fastän hade jag fått frågan för något år sedan så skulle svaret varit neutrala.
6. Skulle du hellre ha “MC Hammer”-byxor eller silvriga lamé-hotpants på dig offentligt?
Hmm, här har vi verkligen pest eller kolera. Det får bli MC Hammer byxor eftersom jag skulle känna mig näck i hotpants (oavsett färg).
7. Har du hellre ha en Oompa-Loompa-apelsin-fake solbränna eller en bondbränna(som man får om man solar i t-shirt och shorts)?
Bondbränna eftersom det går att dölja och det är oftast resultatet av en trevlig dag. Jag kommer aldrig skaffa en fejkbränna.
8. Väljer du hellre en ful klippning eller en ful hårfärg?
Ful hårfärg tror jag. Jag menar, hälften av gångerna man provar en ny hårtoning så blir ju resultatet sisådär. En dålig klippning är ju svårare att handskas med tror jag.
9. Varje fredag i ett år måste du antingen sminka dig pin up-inspirerat eller goth-inspirerat – vad väljer du?
Pin-up såklart! Jag har ju redan min Bettie Page lugg.
10. Skulle du hellre bli av med alla dina skor eller all din makeup?
Jag offrar nog hellre skorna tror jag. Min skosamling är inte så imponerande. Jag har ju inga dyrgripar där direkt och flera av dem ger mig skoskav.
Jag utmanar alla ni som läser detta!
Utmaningen, dag 3: Använder du smink varje dag?
Absolut inte! Att vara sminkad så här års är snarare något ovanligt för mig. Orsaken är att det känns som det bara smälter bort ändå och att det täpper till hela ansiktet. Jag är mycket värmekänslig så allt som besvärar mig litegrann under sommaren går bort. Men, ska jag göra något speciellt (vad det än kan vara), då jag vill känna mig lite snyggare och fräschare, så sminkar jag mig även om det är sommar och +30 ute.
Jag använder inte heller smink varje dag under de svalare delarna av året. Jag antar att min tumregel är att jag sminkar mig de dagarna jag är på universitetet. Det ingår liksom i min rutin; upp på morgonen, duscha, sminka mig, tvinga i sig frukost och försöka göra något åt håret. Ser jag bra ut och känner att jag har självförtroende så fungerar jag bättre under seminarierna helt enkelt. Låter kanske lite ytligt men egentligen är det många små saker som fungerar tillsammans. Jag har hela tiden haft en sorts regel för mig själv att jag aldrig ska bli beroende av smink. Jag vill känna mig lika fin utan. Det låter kanske lite knäppt för någon som tycker om smink och skönhet men jag antar att jag har ganska många strikta regler som gäller för mig själv. Kalla det en släng av OCD om ni så vill ;-)
Jag använder inte heller smink varje dag under de svalare delarna av året. Jag antar att min tumregel är att jag sminkar mig de dagarna jag är på universitetet. Det ingår liksom i min rutin; upp på morgonen, duscha, sminka mig, tvinga i sig frukost och försöka göra något åt håret. Ser jag bra ut och känner att jag har självförtroende så fungerar jag bättre under seminarierna helt enkelt. Låter kanske lite ytligt men egentligen är det många små saker som fungerar tillsammans. Jag har hela tiden haft en sorts regel för mig själv att jag aldrig ska bli beroende av smink. Jag vill känna mig lika fin utan. Det låter kanske lite knäppt för någon som tycker om smink och skönhet men jag antar att jag har ganska många strikta regler som gäller för mig själv. Kalla det en släng av OCD om ni så vill ;-)
onsdag 3 augusti 2011
Utmaningen, dag 2: Vilket är det största makeupmisstaget du gjort?
Vilket misstag har jag INTE gjort är nog snarare frågan. Men det där frostiga rosa läppstiftet från 80-talet var nog det första. Den looken kommer jag aldrig att lyckas med! Och det är väl kanske lika bra det. Eftersom jag har varit rätt så feg när det gäller sminkandet så har de flesta misstag begåtts bakom lyckta dörrar. Jag tror jag haft fler misslyckade frisyrer än makeuper faktiskt. Har haft alla längder och stilar från rakad skalle (OBS inte av några politiska ideologier utan för att jag blev less på håret. Såg ut som en stridsfånge efteråt) till det långa håret jag har nu. Har dessutom testat de flesta hårfärger förutom blond. Eller crazy färger som grön och blå.
Jag kommer troligtvis att fortsätta göra misstag när det handlar om makeup men jag kommer fortsättningsvis att hålla mig borta från frostiga läppstift.
Jag kommer troligtvis att fortsätta göra misstag när det handlar om makeup men jag kommer fortsättningsvis att hålla mig borta från frostiga läppstift.
tisdag 2 augusti 2011
Skönhetsutmaning, Dag 1: När började du sminka dig, och hur lärde du dig att sminka?
Jag har inget konkret minne av mitt förste möte med smink. Men jag minns att min mamma alltid haft smink hemma och sedan 80-talet varit en flitig användare av blå maskara. Så jag testade nog färggranna ögonskuggor mycket tidigt. Första sminket jag faktiskt köpte var nog när jag var 8-9 år gammal; ett brandbilsrött och ett frostigt rosa läppstift. Inte för att jag någonsin använde det utanför dörren till mitt rum (eller badrummet) men känslan av att ha dem var ju speciell.
Men jag började inte sminka mig "regelbundet" förrän några år sedan. Även om intresset alltid har funnits och jag har provat olika sminksätt så har jag alltid haft samma knepiga förhållningssätt till det: jag vill nämligen inte sticka ut! Det är den enkla sanningen och kanske lite märklig när det handlar om just smink eftersom det ofta handlar om att just synas!
Hur lärde jag mig då? Nja, jag anser nog att jag fortfarande lär mig. Jag är perfektionist och när det handlar om smink så finns det alltid utrymme att förfina sina "skills". Jag har aldrig gått någon kurs men det skulle vara skoj att testa någon gång i framtiden.
Nå, det här var första inlägget. Vad säger ni, vill ni ha bilder till varje eller funkar det med bara text?
Men jag började inte sminka mig "regelbundet" förrän några år sedan. Även om intresset alltid har funnits och jag har provat olika sminksätt så har jag alltid haft samma knepiga förhållningssätt till det: jag vill nämligen inte sticka ut! Det är den enkla sanningen och kanske lite märklig när det handlar om just smink eftersom det ofta handlar om att just synas!
Hur lärde jag mig då? Nja, jag anser nog att jag fortfarande lär mig. Jag är perfektionist och när det handlar om smink så finns det alltid utrymme att förfina sina "skills". Jag har aldrig gått någon kurs men det skulle vara skoj att testa någon gång i framtiden.
Nå, det här var första inlägget. Vad säger ni, vill ni ha bilder till varje eller funkar det med bara text?
31 dagar av skönhet; en mellanstor utmaning
Jag har hakat på två utmaningar hittills och jag har misslyckats med dem båda. Jag ledsnar liksom efter ett tag. Visserligen var ena på Facebook och den handlade om musik. Jag lade av när utmaningen handlade om vad för musik jag lyssnar på, på radio. Jag lyssnar aldrig på radio eftersom musiken där inte passar mina öron helt enkelt. Så därför lades projektet på is. Men jag tänker börja med den här utmaningen, som startades av Viola och modifierades lite av Bella. Malin och Lina hakar också på och vet du någon mer som hänger på utmaningen så tipsa gärna. Det är alltid roligt att läsa. De framtida posterna kommer att handla om detta:
In English: I've decided to join a little beauty challenge that was started by Viola and now it's going around Swedish beauty blogs.
- När började du sminka dig, och hur lärde du dig att sminka?
- Vilket är det största makeupmisstaget du gjort?
- Använder du smink varje dag?
- Vilken är din favoritlook dagtid?
- Vilken är din favoritlook kvällstid?
- Lägg upp en bild på dig själv osminkad!
- Vilket är ditt favoritmärke på makeup? Var köper du din makeup?
- Brukar du använda foundation? Isåfall, vilken är din färg och favorit? Flytande, 9. fast eller mineral?
- Brukar du använda primer? Favoriten?
- Vilken är din favoritconcealer?
- Vilket är ditt favoritpuder?
- Använder du rouge? Vilket är favoriten?
- Brukar du använda bronzer? Favorit?
- Vilken är din favoritfärg på ögonmakeup?
- Vilken/vilka formula gillar du bäst på ögonskugga - krämskugga, fast, löspuder, matt, skir eller skimmer?
- Brukar du använda ögonskuggsprimer? Isåfall, vilken är din favorit?
- Brukar du använda eyelliner? Isåfall, vilken är din favorit?
- Vilken är din favoritmascara?
- Brukar du använda lösfransar? Isåfall, i hela rader eller enskilda fransar?
- Vilken är din bästa makeupborste/pensel?
- Lista dina favoritpaletter med rouge och ögonskugga!
- Vilken är din favoritremover för ögonsmink?
- Lista ditt favoritläppstift, gloss och lipliner!
- Vilka produkter finns alltid med i din sminkväska?
- Om din sminksamling brann upp, vad skulle du sakna mest?
- Berätta om din hudvårdsrutin!
- Var förvarar du ditt smink? Visa din sminksamling!
- Var hittar du inspiration? T.ex Youtube, tidningar, bloggar, kändisar…
- Vilken kändis look skulle du vilja ha?
- Varför bloggar du om skönhet? (om du inte gör det, känn dig fri att lägga in en annan fråga)
- Vilket är ditt absolut bästa skönhetstips?
In English: I've decided to join a little beauty challenge that was started by Viola and now it's going around Swedish beauty blogs.
måndag 20 juni 2011
Sommarutmaningen
Sminklook i sommar? Jag kör väldigt enkel makeup i sommar. Tubmascara är det bästa eftersom den inte hamnar under ögonen efter en kort stund. Min favorit kommer från Clinique. Basen är Elfs skimmerpuder. Det är som en lätt mineralfoundation och skimret är faktiskt minimalt. Det har varit en sommarfavorit i ett par år nu. Vill jag ha lite mer tryck i sminkningen så blir det lite kajal och en neutral, matt skugga. På läpparna har jag ett av Isadoras jelly kiss stift eftersom jag tycker de är underbara. Favoriten är nog Rose Blush eftersom det ger en sån naturligt fin färg. Vill jag har "somrigare" läppar så använder jag Lipstick Queen lip crayon i färgen "Genre" som är snyggt orangeröd. Jag önskar verkligen att Lipstick Queen fanns i Sverige. Men jag är inte en person som trivs i värme så jag går ganska mycket på sparlåga.
Nån bronzer? Nä, bronzer fungerar inte på mig och jag tycker om att vara blek.
Bästa knepet för sommarmejkupen? "Lätta" produkter och vattenfast- eller tubmascara.
Mer knep? Glöm för guds skull inte solskyddet!
Bästa köpet inför sommaren? Eucerins sollotion för ansiktet med SPF50 som ska hålla ansiktet matt hela dagen. Jag är mycket nöjd med denna. Jag vill alltid ha SPF50 eller högre.
Sämsta köpet? Egentligen inget smink utan ett nagellack från H&M. Totalt omöjligt att måla med eftersom det är segt som tapetklister. Täcker inte och torkar inte heller. Ett separat inlägg om det kommer!
Nån bronzer? Nä, bronzer fungerar inte på mig och jag tycker om att vara blek.
Bästa knepet för sommarmejkupen? "Lätta" produkter och vattenfast- eller tubmascara.
Mer knep? Glöm för guds skull inte solskyddet!
Bästa köpet inför sommaren? Eucerins sollotion för ansiktet med SPF50 som ska hålla ansiktet matt hela dagen. Jag är mycket nöjd med denna. Jag vill alltid ha SPF50 eller högre.
Sämsta köpet? Egentligen inget smink utan ett nagellack från H&M. Totalt omöjligt att måla med eftersom det är segt som tapetklister. Täcker inte och torkar inte heller. Ett separat inlägg om det kommer!
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)


