tisdag 23 juni 2009

Man upphör aldrig att förvånas

Som rubriken säger så upphör man (eller åtminstone jag) aldrig att förvånas över media, speciellt mode- och skönhetsredaktioners resonemang. Förra veckan skrev jag t ex om modellerna och deras omöjliga ideal- om du vill kan du läsa det här.

På Aftonbladet kunde jag idag läsa om tidens nya stilikoner och det här skrämde mig ordentligt. Den senaste stjärnan på stilhimlen är nämligen Madonnas 12 åriga dotter Lourdes. En 12 årig flicka, stilikon? Är det bara jag som har problem med detta? Det är Teen Vogue som siar om Lourdes storhet och häpnar 'Hon är helt orädd när hon kombinerar saker. Det känns aldrig sexigt eller hemskt, bara rätt'. Hon kombinerar saker helt orädd- hmm, kan det bero på att hon är ett barn som exprimenterar med kläder och som dessutom har möjligheten att få allt hon pekar på. Hennes mamma lär väl knappast säga 'nej, du kan inte få de där converse pjucksen, vi åker till Coop (eller WallMart) och ser ifall de har ett billigare par så kanske vi kan köpa dem när barnbidraget kommer'. Och att ens ordet 'sexig' förekommer är rätt så motbjudande. Vi vet ju alla att dessa 'kändisbarn' oftast utses som stilikoner av någon märklig anledning. Men de behöver väl ändå inte krypa ned så mycket i åldern? Och varför finns det ens en Teen Vogue förresten?

Ibland så tror jag att vissa sk kändisar aldrig kan göra något fel stilmässigt, enligt olika skönhetsredaktioner. Personer som Sienna Miller, tvillingarna Olsen plus en massa skådisar från såpor jag inte sett (the Hills?) kan tydligen aldrig göra fel. Kolla den här artikeln t ex och fundera på hur Olsen flickan egentligen ser ut i håret. Jag kan ju stolt berätta att jag ser ut så i håret på morgonen när jag vaknar- helst om det är två dagar efter senaste tvätten. Då är det precis så; fett, stripigt och rufsigt.

Jag brukar inte gilla att dissa andra människor eller påpeka deras fel och brister eftersom jag tycker det är barnsligt när andra gör det. Men jag tycker ändå att man måste sansa sig ibland och titta på vad som egentligen försigår. Vill vi leva i en värld där 12 åringar sätter modet (ok, där förstår jag 'size zero' grejen eftersom en normalbyggd 12 åring passar i den storleken, inte en vuxen kvinna), där kläderna är så små att vi måste svälta oss för att passa i dem och att rika slynglar anses vara snygga om dom så går med plastpåse på huvudet? Jag bara undrar?

2 kommentarer:

  1. Det är väl kanske pga att de 12-åriga flickorna har size 0 som de blir "stilikoner". Men jag tycker verkligen det är fel ord att använda. De blir ju stylade upp till tänderna och har nog inte så mycket att säga till om själva när det gäller vad de ska ha på sig. I många fall används de nog som dockor för att föräldrarna ska kunna visa upp att de har råd att köpa fina designerkläder till sina barn, som de ändå kommer att växa ur snart.

    SvaraRadera
  2. Du har rätt, visst behandlas de många gånger som dockor. Det hela är så sjukt för att många av de vuxna sk stilikonerna får också hjälp av stylister. Det är en sån vriden värld detta.

    SvaraRadera

Lämna gärna en liten kommentar för det glädjer alltid.