tisdag 8 september 2009

Coco Chanel- höstens modeinfluens

Först tänkte jag skriva en vitsig övertext, typ 'Coco på Chanel' men hur många har inte gjort det genom åren? Nä, bättre att satsa på en neutral rubrik som inte får den lilla läsarkretsen jag har att sucka av uppgivenhet.

Hursomhelst så råder det ju ingen tvekan om att höstens mode kommer att vara starkt influerad av just Coco Chanel. Visserligen kan man säga att Chanel aldrig går ur tiden, Coco hade en sorts tidlös elegans. Ta hennes berömda dräkt t ex den är synonym med god smak och elegans. Det har inget med trender att göra. Men, uppsvinget för Chanel beror ju helt och hållet på den självbiografiska filmen Coco avant Chanel som snart har premiär. Självaste Coco spelas av Audrey Tautou. Hela filmen skriker haute couture och även om genren inte tilltalar mig så måste jag se den. Jag älskar att se hur kläder gjordes på den tiden. Jag tycker att stilen och elegansen är något i klass för sig. Jag har alltid tyckt om att se hur modehusen fungerade- förmodligen väcktes mitt intresse tidigare än jag är medveten om men jag minns den första 'modeserie' som jag blev fascinerad av- nämligen Huset Elliott som gick på tv i början av 1990 talet. Underbart men tyvärr koncentrerades det tillslut för mycket på deras personliga misärer än bilder på underbara kläder.

Men men. Hur för man då in lite 'Channelesque' elegans i sin egen garderob. Tack vare H&M så kan faktiskt vi vanliga dödliga (som lever på csn) få lite lyx och flärd i vår garderob. Själv tycker jag om stilen som jag kallar 'Chanel with a twist'- det är en blandning mellan rockig stil och Chanels klassiska. Tro mig- det fungerar faktiskt. Ska du satsa på Chanel looken så finns det en rad saker du kan tänka på:
1. Dräktjackan (oumbärlig, rak med grovt, vävt tyg, kort i modellen och utan krage helst)



Ett alternativ för den snygga jackan är den här snygga koftan (också från H&M och kostar 399:-):

2. Pärlhalsbandet. Långt halsband eller kort spelar ingen roll- bara de inte är av plast. Leta på t ex Tradera- där kan du fynda vintage pärlhalsband. De har en mycket finare glans och tyngd i sig. Om du är svinrik kan du gå till en smyckesbutik men det är ändå svårt att finna de där fina klassiska pärlhalsbanden.

3. Accessoarer! Ok, pärlhalsbandet kunde ju räknas till accessoarer hör jag er säga men och detta är ett starkt men- pärlhalsbandet är viktigare. Men jackan och pärlhalsbandet är Chanel-chic (och inte om du har haremsbyxor till- hahahaha) och de övriga accessoarerna kan vara överflödiga. Men vill du ha mer så välj gärna handskar- tajta, läderhandskar mer av bilmodellen än de vanliga 'vantarna'- dvs de ska vara lite öppna på handryggen. Se bildexemplet med handskarna från H&M (kostar 249:-). Stora solbrillor- kan vara lite mer Jackie Kennedy eller Audrey Hepburn än Coco Chanel men det kan fungera- stilfullt är det hursomhelst. Och väskan- en snygg sådan utan bling eller ed hardy tryck. Gärna en stor i skinn och den ska skrika smak. Såna är ju svåra att hitta för en billig peng- alternativet är en sk 'granny purse'. Men, som så mycket annat, så tänk på att det kan bli för mycket av det goda. Det viktigaste med Coco Chanel är att hon var en stark och målmedveten kvinna- absolut ingen vamp.

För övrigt är det inte konstigt att så många har randiga tröjor just nu (läs här och här). Själv förknippar jag den randiga tröjan med Jean-Paul Gaultier men gissa vart han fick sin inspiration ifrån?

In English: There's no question that the big influence in fashion this fall is Coco Chanel. Although Chanel never goes out of style, this fall the fashion icon will have a major influence. It's mainly beacuse of the movie about Coco Chanel's life starring the french actress Audrey Tautou. It premieres in September. Above you can see some fashion items I think are very Chanel inspired. They are all from the Swedish brand H&M.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna gärna en liten kommentar för det glädjer alltid.