onsdag 28 september 2016

Möt mina nya bästisar till kroppen

Det är sällan jag blir lyrisk över kroppsvårsprodukter. De kan vara trevliga för att de luktar gott eller känns trevliga på huden men det är liksom inte mer än så. De gör inget direkt för huden. Åtminstone inte något revolutionernande. Men nu har jag faktiskt hittat två kroppsprodukter som jag förmodligen alltid kommer att ha hemma: Light body moisturiser och Body oil från Esse.

Esse är ju det där märket som innehåller probiotika som ska vara lika bra för huden som det är för magen - typ. Själv tyckte jag att det lät intressant men jag förväntade mig inget mirakel från dem. Men de här produkterna är faktiskt något av ett mirakel. Åtminstone för mig. Jag har nämligen haft otroligt envisa eksem på benen som kommer och går. När jag började med de här produkterna hade jag haft en eksemfläck på benet som varit aktivt i över ett år. Jag har haft öppna sår på benen under större delen av året och har upprepade gånger fått äta pencillin för att det blivit infektion i dem. Och kortisonsalvor funkar inte alls. Men jag smorde in fläcken enbart med oljan till kvällen och efter några dagar började jag blanda lotionen och oljan och smorde in hela benen med den. Tro det eller ej men eksemet var helt borta efter ungefär en vecka. Och efter ytterligare några veckor så var det helt läkt (ni som har eksem vet att även om eksemet inte är aktivt så både känns och syns det att det finns en fläck där eksemet kommer att bryta ut).

För att testa det ytterligare så har jag låtit bli att smörja in mig i ungefär en månad nu och eksemen har inte kommit tillbaka. Så de är faktiskt helt läkta. Det ska bli intressant att se om nya eksem blossar upp under vintern då det brukar vara som värst.

Jag rekommenderar alla som har eksem att testa den här duon. Det kan vara värt att testa ifall det funkar för jag vet hur eländigt det är. Jag kan inte garantera att det går lika bra för er som för mig men det skadar inte att testa (och nej, ingen har betalat mig för att skriva detta).

Var finns de att köpa? Bland annat hos Hudoteket där Light body moisturiser kostar 369:- och Body oil kostar 459:-. De är aningens dyra men är faktiskt värda priset.

Disclaimer: Att jag tagit emot varan i recensionssyfte påverkar inte mitt slutgiltiga omdöme om den.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna gärna en liten kommentar för det glädjer alltid.