fredag 31 oktober 2008

Amerikanska skräckfilmer

Varför är det alltid korkade, amerikanska ungdomar som råkar illa ut på film? Finns det någon film med några 50+ som råkar ut för en galen, övernaturlig mördare? Finns det någon skräckfilm där större delen av esemblén (stavade säkert det fel) inte är under 30? Jag söker såna skräckfilmer. Jag gillar sådant som går emot strömmen. Åtminstone när det gäller skräckfilmer. Det är nog därför jag gillar de asiatiska och spanska... skräckfilmerna alltså.

Det är ju Halloween nu och då passar det ju med skräckfilm. Även om Halloween inte direkt är en svensk tradition. Men va fasen- skräckfilm fungerar ju i vilka lägen. Så länge den är bra. Jag har en hemma nu som heter "the Ruins". Inte bra. Samma amerikanska ungdomar som råkar illa ut men nu i Amazonas regnskog. Mordiska växter... det säger väl allt? Tack och lov är det inte gigantiska köttätande växter som i Little Shop of Horrors. Hmm.. men ändå. Nog för att det säkert finns underliga växter i Amazonas men klätterväxter (vin-liknande) som växter på och i människor verkar inte så logiskt. Inte heller som växter så snabbt. Men när är skräckfilmer logiska? Men detta är inte otäckt, det ger bara en äckelkänsla när en av huvupersonerna drog ut rötterna på en ranka ur ett sår i benet. Det som förvånade mig mest var att den "stygga tjejen", dvs tjejen som gjorde lite busiga saker (som att vara smått otrogen mot sin ordentlige pojkvän) inte fick dom där äckelväxterna på sig först. Och att hon hade glasögon. Nr. 2 var nog mest förvånande.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna gärna en liten kommentar för det glädjer alltid.