söndag 15 mars 2009

Pret-tys tema v 11

Trots att Pret-tys nätverk är nedlagt så tuffar en del av oss på med gemensamma teman. Mycket kul tycker jag, eftersom det ger inspiration till mer skrivande. Mitt är dock i senaste laget. Men here goes:

Temat den här gången handlar om hårvård/hårfärg och kommer ifrån Nekoi. Jag har alltid misskött mitt hår- låtit det växa hejvilt utan att gå till frisören på flera månader. Ja, år ibland faktiskt. Jag har nog provat de flesta frisyrer också, allt från rakat huvud till det långa jag har nu. Faktum är att jag aldrig förut har haft så långt hår som jag har för tillfället (nedanför axlarna, en bit ned på skuldrorna)- och längre ska det bli. Efter en period av detox och fjäskande för håret så har det börjat bli snällt. Men det blir snabbt slitet i topparna- det går en månad från en klippning hos en nogrann frisör tills jag börjar se de första kluvna hårtopparna igen. Men, och det hår låter som en typexempel från en tv reklam, så har de kluvna hårtopparna minskat sedan jag började med Simply Organics Split ends treatment. Jag använder den efter varje tvätt- först shampo, sedan balsam och sedan split ends. Jag använder den krämen ungefär som balsamet förutom det faktum att jag koncentrerar att massera in det i topparna istället för hela håret. Jag har använt det sedan årsskiftet och klippt mig 1 gång sedan dess. Det är efter den sista klippningen jag märkt skillnaden- det var lite mer än en månad sen och det är den sista veckan jag har börjat se kluvna hårtoppar. Så- jag måste beställa klipptid även om det inte är något jag gillar. Den andra positiva saken jag kan säga om split ends treatment är att den gör otrolig skillnad just i mjukhet och glans på mitt hår- det märks om jag skulle glömma den.

Förut tonade jag och färgade håret med jämna mellanrum. Jag har en rödbrun färg naturligt men själva rötterna är ljusare vilket gör att håret ser märkligt tunnare ut. Dessutom har jag fått mitt första gråa hår och jag vill ju dölja ifall några fler skulle få för sig att dyka upp. Förut testade jag allt, som sagt, men eftersom jag vill skämma bort mitt hår nu så har jag börjat henna det istället. Inte för att det är mindre mickel med det- jag får tillbringa ca 3 timmar med håret omvirat med plastfolie samt en illaluktande lergucka i håret. Inte tvärkul men resultatet blir suveränt- dessutom mår håret bättre av det. Det slits absolut inte så mycket. Hennan jag använder är Herbiques Brunröda och den finns på hälsokostbutiker och kostar ca 40:- för ett paket. Jag använder dock 1 ½ tack vare längden på håret. Det är ju jättebilligt och eftersom håret faktiskt mår bra av detta så kan jag henna det oftare än jag färgade det. Jag gör det ungefär 1 gång i månaden eftersom jag inte vill att rötterna ska synas alltför mycket.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna gärna en liten kommentar för det glädjer alltid.