lördag 21 mars 2009

Recension: Incoco color manicure

Ok, nu har jag testat Incocos variant av nagellack.

För er som inte har hört talas om dessa så är det ett fast nagellack, ungefär som strips eller stickers som man sätter på nageln istället för att måla dit lack- som man traditionellt har gjort förut. Smidigt, inget kladd och ingen torktid är några av tiillverkarens lovord. Och jag kan hålla med två av dessa argument- det är absolut inget kladd och noll torktid. Men det är inte smidigt. Inte för mig och jag tycker ändå att jag är en tålmodig person. Men för detta krävs tålamod och koncentration för att få ett snyggt resultat. Visst, det går att sätta dit stickersen och hamnar den snett så är det bara att dra bort den och börja om. Nackdelen är att kanterna blir ojämna och veckiga. Det mesta går att få bort genom att gnugga och gnugga lite till. Det hela påminner mig om när jag satte upp kakeldekorationer i mitt badrum. Det är faktiskt samma princip-och det är lika lätt att det blir luftbubblor under nagellacket.

Jag kommer inte att köpa detta någon mer gång och den enda jag skulle rekommendera det till är den som är vansinnigt allergisk emot något i de traditionella lacken. För visst, dessa täcker naglarna och ger dem en fin färg. Se mitt resultat:



Som ni ser så hade jag svårt med att få kanterna vid nagelbandet att fästa och det är inte pga att jag har mycket nagelband som måste petas bort. Tvärtom, men nageln buktar ju innåt där och det är väl därför det inte ville fästa. Jag fick känslan av lösnaglar och jag har lite fobi för det- ytterst märklig fobi jag vet. Färgen jag hade var Pink Satin och var väldigt söt.

Den största nackdelen Incoco hade var ändå när jag skulle ta bort det. Det medföljer en "våtservett" med remover speciellt för detta lack och för mig så kunde jag bara få bort en del av lacket på ena handen. Och inte ens där försvann all remover. När jag började gnugga på andra handens naglar så hände inget och ändå hade inte trasan blivit torr och jag ahde inte tagit särskilt lång tid på mig. Jag började då få panik- skulle jag inte få bort det där plastlagret! Tillslut gav jag upp och tog min vanliga remover (Opi's gröna) och försvann lacket även om det inte var det enklaste att få bort. Incoco borde definitivt förbättra sin remover för den är helt obrukbar, dessutom är trasan gjord i ett otrevligt strävt och rött (!!) material. Jag fick de mesta av det avtagna lacket på mina fingrar eftersom det "rann" igenom trasan. Jag fick ta bort det med opis remover också eftersom jag inte ville ha rosaskimmrande fingertoppar.

Mitt betyg: 2/5 och det är enbart för att färgen var fin.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna gärna en liten kommentar för det glädjer alltid.