fredag 17 april 2009

Domen över piraterna

Ok- det här är helt fel forum för att skriva detta i men det skiter jag fullkomligt i. Jag måste säga vad jag tycker innan jag exploderar.

1 års fängelse + 30 miljoner till redan krösusrika personer. Och mannen som våldtog den stackars 15 åriga tjejen som nyligen tog livet av sig blir inte ens åtalad. Han går fri och njuter av livet medan några som har uppehållit en domän för torrentbrukare hamnar i straffregistret, blir prickad för livet (och gud vet vad som kommer att hända med dem i fängelset) samt att de kommer att sättas i personlig konkurs och därmed bli stämplade för livet. Är detta en rättvisa vi vill ha i Sverige? Att våldtäktsmän går fria medan de som gör att de redan rika får lite mindre i inkomst åker i fängelset? Jag kanske borde emigrera. Regeringen böjer sig framåt för USAs påtryckningar från multimiljonsföretag och en paranoid tanke kommer till mig: Diskuterades Pirate Bay när det diskuterades om Annika Östberg skulle tas hem? Mycket hysch-pysch och tvärnej- sen är kvinnan "hemma" i svenskt fängelse efter en privatresa till "hemlandet" och piraterna fälls. Hmmm......

Upphäv domen. Jag tycker kanske inte det är rätt att bryta mot upphovslagen men jag kan inte låta bli att tänka på Korn skivan jag köpte sist- som inte går att lägga in på min mp3 spelare eftersom den är 'låst' för kopiering. Bra, eller hur. Suveränt köp- en skiva jag inte kan lyssna på i mp3- som jag dagligen använder. Jag kna inte heller låta bli att tänka på blandbanden man spelade in från både sina egna lp- och cd skivor samt från radion och gav till sina vänner. DÅ var det inte någon som skrek om att artister förlorade sina pengar. För varje kopia jag spelade in så var det ju en cd skiva mindre som såldes. Eller filmerna man spelade in från tvn.

Jag kan bara skaka på huvudet åt denna cirkus.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna gärna en liten kommentar för det glädjer alltid.