tisdag 10 november 2009

Lindex blir klädsnobbar?

Som ni vet så börjar min blogg bli mer och mer inriktad på att ifrågasätta normer och ideal. När jag idag surfade på Aftonbladet så möttes jag av en ny, störande nyhet. Det är nämligen så att Lindex ska lansera en speciell klädkollektion- de går i H&Ms forspår och tar in en speciell designer som ska skapa en extra lyxig kollektion under namnet Affordable luxury. Snyggt namn men medioker kollektion enligt mig. Men, värst av allt- eller snarare larvigaste av allt- kläderna kommer endast att göras i storleken S och M, dvs 36-38 och 40-42. Orsaken till detta är att (och det här är en av de märkligaste argumenten jag har hört) är att plaggen skulle bli helt annorlunda i andra storlekar. Hmm, låt oss titta lite på kollektionen som jag fräckt har snott bilder av från lindex.se:
För det första så tycker jag inte att denna kollektion ens kommer i närheten av de kollektioner H&M presenterat tillsammans med kända designers. Tråkig och inte extraordinär på något sätt. Jag tycker det ser ut som KapAhls eller Lindex vanliga julkollektioner. För det andra så håller jag inte med om argumentet att plaggen skulle bli helt andra om de gjordes i större (eller mindre- vad har hänt med XS?). Jag är visserligen ingen expert eller klädskapare men de flesta av dessa toppar är ganska formlösa. Speciellt de nedre skulle fungera utmärkt som stora storlekar. Och byxorna ser ju ut som vanliga hederliga byxor så vad är problemet?

7 kommentarer:

  1. Jag tänkte precis klaga när jag läste det där med XS. Jag tycker tvärtom, att det är tråkigt att nästan inga märken eller affärer har t.ex xxs när det finns xxl. Vistt man kan ju gå på barnavdelningen men vilka små vuxna vill det^^ Samma gäller skor! Nästan inga skor för vuxna finns i 35 och har du 34 så vips så är det barnskor. Inte kul :) Men jag är ju8 trots allt bara 13 så vf ska jag klaga ;) En synpunkt bara.

    SvaraRadera
  2. Jag håller med dig till fullo, kläderna ska göras i storlek S-XL. Däremot kan jag känna att storlek 40-42 inte är medium som Lindex säger utan large. 38 är medium i min värld.

    SvaraRadera
  3. Jag håller med helt och fullt. Jag förstår inte heller grejen, varför diskriminera dom som har XS och L och uppåt? Det är inte direkt några speciella kläder som inte skulle passa i mindre eller större storlekar heller, precis som du säger.. Och det där de säger om att de som behöver större storlekar vill ha annan passform, vilken bullshit! Som att de vill gå omkring i tält bara för att de har tex XL eller 2XL? Vart är världen på väg... Skönt att fler än jag reagerade på artikeln, så dumt så dumt.

    SvaraRadera
  4. Hej, jag heter Anna Lindblad och är informatör på Lindex. Angående Lindex designkollektion och kritiken därtill så bottnar det i ett missförstånd. Plaggen i kollektionen Affordable Luxury finns i 4 storlekar, från 36-42, där 42 motsvarar L. Men för enkelhetens skull har vi i de 4 plagg av de 15 plaggen, som har en oversized passform, valt att kalla dem Small och Medium. Kollektionen är ett test som vi först gör i en liten skala. Jag ber om ursäkt för att vi inte varit tillräckligt tydliga med vårt budskap och vår kommunikation. Vi kunde inte ana att intresset för kollektionen skulle blir så stort och tar såklart till oss de reaktioner vi fått i vårt fortsatta modearbete. Mvh, Anna Lindblad informatör på Lindex

    SvaraRadera
  5. Lillrica- Det är ju så att människor kommer i alla storlekar. Jag tror det alltid kommer att finnas de som antingen får för stora eller för små kläder. Fördelen med att vara mindre är ju att det går att sy in eller lägga upp kläderna.

    Ninni- Det är så förvirrande med stolekar för S-M-L är olika på olika märken. T.o.m. inom samma kedja- jag kan ha strl small på Logg på H&M men absolut inte small på Divided t.ex.

    Marybeth- Det är så synd att större storlekar oftast innebär noll passform. Jag känner folk som har större storlekar och de vill ju inte ha de formlösa plaggen som säljs på XL avdelningarna. Bara för man är stor är man ju inte formlös.

    Anna Lindblad- Tack så mycket för din kommentar. Självkalrt blir det snurrigt med storlekarna och jag hoppas verkligen ni tar till er allmänhetens kritik angående detta.

    SvaraRadera
  6. PRECIS! Jag har sett snygga saker på lindex men tar jag en 36a ser jag ut som en jävla tipi

    SvaraRadera
  7. Sara- Ja, det där med passform kan vara jättesvårt och jag tycker nog inte Lindex är så bra på det.

    SvaraRadera

Lämna gärna en liten kommentar för det glädjer alltid.