lördag 6 november 2010

Hudens bästa vän!

Bild från Wikipedia
Nu ska jag ge er ett budgettips som är suveränt- helt ärligt alltså! Jag lider av eksemig, supertorr hud som är helt hopplös- speciellt på vintern då luften blir torrare. Inte för att sommarvärme är bättre dock. Men iallafall... Jag tror jag har testat alla möjliga krämer, jag fått strikta order av läkare att ALLTID smörja mig efter duschen men jag tycker det är så trist att kladda med en fet kräm när jag stiger ut ur duschen. Det känns ju bara som om man drar runt på den iallafall och det blir svårare att sätta på sig kläderna- usch med andra ord. Jag har väldigt svårt för att känna mig kladdig. Men iallafall så läste jag, eller hörde jag, någonstans om hur bra olivolja är. Så jag tänkte att jag kunde testa eftersom jag ändå inte har något att förlora. Och tro på fasen- olivolja fungerar sjukt bra som återfuktare för hela kroppen!

Min rutin är mycket enkelt. Jag duschar som vanligt, ni vet- tvättar mig och hela köret. Sen så kliver jag ur duschen för att smörja in mig med oljan. Jag rekommenderar att ni skaffar en plastflaska med spraymunstycke eller med ett vanligt snäpplock. Ta inte med hela glasflaskan i duschen eftersom; 1) flaskan blir hal hur du än bär dig åt. 2) du vill inte ha vatten i olivoljan eftersom det gör att den härsknar snabbare 3) helt enkelt opraktiskt.
Efter att jag är inoljad (har du långt hår som jag så rekommenderas verkligen att du sätter upp det!) så kliver jag in i duschen igen och duschar av mig. All överflödig olja förvinner därmed och jag blir bara mjuk och återfuktad.
Tänk även på detta- torka dig inte med en vit handduk efteråt för det kan färga och då har du gula fläckar på din handduk för all framtid sedan. Ha en sprayflaska med fettlösande rengöringsmedel till hands som du kan spraya duschgolvet efteråt- annars är risken stor att du halkar nästa gång du duschar. Duschavloppet blir snabbt äckligt också men det är en liten bisak i det stora hela.

3 kommentarer:

  1. Bra tips!

    Jag brukar droppa en del olja i badvattnet, fungerar bra det med :)

    SvaraRadera
  2. Mitt bästa tips på hudolja -

    http://nagelbloggat.blogspot.com/2010/10/ayucare-neem-all-purpose-oil.html

    SvaraRadera
  3. Carina- Tack! Det skulle jag också göra om jag hade badkar. Badkar är förresten en trevlig sak som jag saknar. :-)

    Monica- Tack- det ska jag kolla upp :-)

    SvaraRadera

Lämna gärna en liten kommentar för det glädjer alltid.