tisdag 11 januari 2011

Tävla hos Kicki

Ja, den här gången är det ett lyxigt kit från Kéraste som står på spel och självklart är jag med. Denna tävling är öppen för alla med bloggar så var med du med- info hittar du här.

Mitt absoluta "preparat" till håret måste nog vara hennan. Jag är beroende av den för att få just den där fina, röda nyansen som är rätt för mig. Jag körde länge med Herbiques henna eftersom den finns praktiskt taget att få tag i överallt och det verkade som den innehöll bara ren henna (för det är viktigt). Men så plötsligt förra året så fick jag världens allergiska reaktion. Hårbotten började klia och pulsera efter en färgning. Jag har aldrig varit med om något så obehagligt. Jag vaknade till och med av hur det bultade och pulserade i hela skalpen. Efteråt fick jag småsår i hela hårbotten och det tog flera veckor innan kliandet avtog helt. Sen var det ju såren som fick läka. Jag fick dessutom eksemutslag i ansiktet så jag blev sådär lagom glad på hennan. Men samtidigt så ville jag fortsätta att ha mitt röda hår och jag visste att färga hennat hår med kemiska medel inte är den bästa saken att göra. Så jag började göra efterforskningar och det visade sig att allergi mot ren henna är mycket ovanligt. Den allergin ger inte heller den klådan jag fick utan det är mer typiskt för kemiska medel. Så jag sökte vidare och slutsatsen jag tillslut drog, efter mycket läsande, var att Herbiques henna inte är ren utan den innehåller troligtvis olika tillsatser. Något som styrker detta är att Herbiques henna finns i olika nyanser (från brun till rött till svart) och henna ger bara rött hår, inget annat. Dessutom står det på samtliga paket att de bara innehåller ren henna. Så något var lurt. Jag luskade vidare och fann en webbutik som sålde garanterat ren henna, så jag lade in en beställning och satte min skalp på spel. Och tro det eller ej men hennan jag fick hem fungerade hur bra som helst. Lite kliande råkade jag ut för men det var absolut inte farligt. Jag kan också tillägga att jag testade Herbiques henna ytterliga en gång efter min första allergiska reaktion och fick samma häftiga reaktion.
Så jag är beroende av en henna som heter Jamila och den ger faktiskt en mycket finare röd färg än vad herbiques någonsin gjorde. Så tänk på det innan ni börjar med att henna håret- se till att den är ren!
källa

3 kommentarer:

  1. "Men samtidigt så ville jag fortsätta att ha mitt röda hår och jag visste att färga hennat hår med kemiska medel inte är den bästa saken att göra."

    Vill bara kommentera det där - som jag förstått det är det absolut inget problem att bleka eller färga över hennat hår, så länge det är ren henna. Men är det som Herbiques "henna" utblandat med kemikalier, kan det ge en del funky reaktioner... :/

    Kul att du hittade en färg som fungerar för dig! Jag färgade själv med The Body Shops henna för något år sedan, och gillade verkligen lystern. Sen visade det sig att Body Shop har slutat tillverka den färgen, utan så mycket som ett ord om det någonstans... Gissar att de inte heller hade rent mjöl (henna) i påsen... hehe...

    SvaraRadera
  2. Hej, va roligt att du har hittat henna som passar din hårtyp :D Ville bara fråga vart du köpt den, är så sugen på att färga håret med henna :)

    SvaraRadera
  3. Nina- Jag tror det beror på hårtyp helt enkelt. Jag skulle inte vilja riskera att mitt hår blev förstört av hårtoning så därför undviker jag den risken. Synd att Body shop slutade tillverkade den hennan du gillade. Men det kanske kommer igen?

    Archsanaa- Hos Helenas Henna (http://helenashenna.se/butiken/) jättebra shop med massa bra info. Deras amlaolja hjälpte min kliande hårbotten!

    SvaraRadera

Lämna gärna en liten kommentar för det glädjer alltid.