tisdag 2 juli 2013

Recension: SanoTint hårfärg

Det blir ett mitt-i-natten inlägg tack så mycket alla ni fina människor som lämnat kommentarer på mitt senaste inlägg. Svar kommer snart (trots att jag lärt mig posta och skriva inlägg via iphonen så kan jag inte lista ut hur en svarar på kommentarer via den. Någon som har ett bra tips på någon app till blogspot?). Era ord är verkligen peppande och jag blir alltid lika ödmjuk inför hur mycket kärlek och värme det finns därute. Tack! Förresten så är det fantastiskt att jag faktiskt kan blogga ifrån sängen med en ljudbok (Ricky Gervais, Stephen Merchant och Karl Pilkingtons podcaster) i öronen. Teknikens under och allt det där.

För ungefär en månad sedan fick jag hem ett paket med lote produkter och även möjligheten att testa Sanotints hårfärgning. Roligt, eftersom det är ett helt nytt märke för mig. Just då hade jag precis tonat håret i min favorittoning från Four Reasons (vill ni att jag ska skriva ett inlägg om den superba hårtoningen så gör jag gärna det) så den här hårfärgen fick vänta tills den andra tvättats ur.



Igår var iallafall kvällen då jag kände mig modig och jag tog tjuren vid hornen och färgade mitt hår eftersom min naturliga hårfärg (rödbrun) hade återkommit. Förut framhävde jag det röda men efter i höstas så ville jag att mitt hår skulle vara i en kallare ton. Därför valde jag Ash brown, (nummer 07) från Sanotint för att ge håret den där mer kalla bruna tonen.

Själva färgningen är precis som vilken annan hemmatoning med skillnaden att du måste blanda de två olika komponenterna i en skål. Jag använde en glasskål vilket funkade hur bra som helst. Färgen var jag skeptiskt emot först dock eftersom den var vit och ganska så fast i konsistensen. Men den var lätt att fördela i håret men om du har längre än axellångt hår så måste du nog ha två förpackningar för det räckte precis till mitt hår. Färgen luktade lite skumt (svagt pruttaktigt som permanentvätska luktar ungefär) men det var absolut inte starkt eller överväldigande. Jag lät det sitta 35 minuter i mitt hår, den rekommenderade tiden var 25-40 minuter. Den var lätt att sköja ur och håret kändes mjukt efteråt. Det kändes mer vårdande än vad jag trodde faktiskt. Resultatet blev dock aningens mörkare än vad jag trodde att det skulle bli men jag är nöjd (min lugg levde sitt eget liv idag):


Jag får återkomma och berätta hur pass bra det håller i håret. Jag ska även uppdatera inlägget när jag hittar prisinfo.

Fördelar: Kändes vårdande och gjorde håret superglansigt. Ingen amoniak och inga parabener.

Nackdelar: Svårt att veta vilken nyans det blir på håret. Efterbehandlingen stinker billiga rökelsekoner. Innehåller väteperoxid.

Det finns både för- och nackdelar med denna hårfärg men i det stora hela så gillar jag den. Den fick inte min hårbotten att klia och den gjorde mitt hår superglansigt.

Uppdaterat: Tack vare en uppmärksam läsare så har jag nu fått reda på att förpackningen kostar 219:- och säljs i Life-butiker. 

- Posted using BlogPress from my iPhone

2 kommentarer:

  1. Hej Veronica,

    En förpackning kostar 219kr och säljs i Life-butikerna :)

    SvaraRadera

Lämna gärna en liten kommentar för det glädjer alltid.