torsdag 20 augusti 2015

Recension: Kimovi cream med salt och active plaster


Hur snabbt har inte den här sommaren gått? För mig har den flugit förbi och snart börjar höstterminen. Och plötsligt kände jag en längtan att börja blogga igen. En lust som varit helt borta under de gångna varma månaderna. 

Hursomhelst så vill jag dela mina erfarenheter av två av Kimovis produkter, en serie som är riktad till personer med psoriasis och eksem. Sedan förra hösten så hade mina eksem (på ben och rumpa) verkligen varit besvärliga. I november fick jag ta en penicillinkur mot infektion i dem och i mars i år var det dags igen. Jag var verkligen desperat att hitta något som kunde hjälpa. 

Kimovi cream med salt: 
Kimovis kräm med salt är fuktgivande och ska verka lindrande på kliande hud. Thermalsalt, sheasmör och exrakt från Kigelia Africana(frukten från "Korvträd" - jo, det heter faktiskt så på svenska) ska arbeta tillsammans för att lindra klåda och hjälpa huden att läka. 
Doften är frisk och känns mer som den naturliga doften från ingredienserna. Krämen är helt parfymfri och jag har inte känns att min hud doftar något speciellt när jag använder den.
Jag har en ganska kluven inställning till den här krämen. Grejen är att den är en fantastisk hudkräm. Jag blir superlen och huden mår verkligen bra av den. Men den funkade inte alls på mina eksem. Möjligen var mina eksem i såpass dåligt skick (öppna sår i flera månader som inte läkte och som drabbades av infektioner om och om igen) att krämen helt enkelt bara sved i eksemfläckarna. Den gjorde alltså varken till eller från för mig där.
Men grejen är den att jag faktiskt vill köpa en ny tub och använda den som kroppslotion. Möjligen kan den hjälpa min hud att hålla sig i schack när eksemen faktiskt har läkt ut. Mina fläckar har läkt nu, tack och lov, efter ett besök hos hudmottagning och en dunderkortisonkräm som jag fick smeta på enligt ett visst schema under ett par månader.  
249:-(hos apotea) för en tub på 150 ml

Kimovi active plaster: 
Helt värdelösa plåster som inte fastnar på huden. Lossnar efter bara några minuter (om de ens fäster). Spendera pengarna på något annat istället.

Att jag mottagit varan som pressprov påverkar inte mitt slutgiltiga omdöme om produkten.
249:- (på Apoteket) för en förpackning med 8 plåster

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna gärna en liten kommentar för det glädjer alltid.