måndag 15 juni 2009

Prat med bredbandssupporten del 2

Jag säger bara 'herregud' vad trött jag är på Telia. Just det- TELIA- T E L I A. Jag tänkte vara diskret och undvika ge ut namnet på bredbandsbolaget men nu är jag så less på dem att de gott kan ha det. Så hör ni inget mer ifrån mig så beror det på att det helt har strypt tillgång till världen utanför för mig. Jag skrev ju i onsdags om problemen jag hade med min gateway (eller modem, eller hub, eller vad fasen det kallas). Då blev jag lovad att senast fredag skulle min gateway vara hemma hos mig. Tjejen jag pratade med gick till och med in i systemet och kollade hur långt mitt modem (gateway, hub) hade kommit. Tror ni att jag hade fått något smsavi på fredag. Givetvis är svaret nej. Jag hade onda aningar redan vid 12 tiden och jag bad då min mamma om hjälp- jag tänkte att det var bäst att vi slog till i enad front. Hon ringde och jag lånade deras laptop och kopplade upp mig mot supporten. Mamma kom fram först och fick den trevliga informationen att gatewayen inte ens hade skickats! Kan ni tro det? Tjejen jag pratade med i onsdags (Sanna, hette du, jag minns namn) ljög alltså när hon såg att gatewayen var i systemet och ivägskickad. Minns att det var även hon som sa att det tog minst 3 vardagar för postgången. Nåja, både jag och mamma blev halvt galna och det slutade med att min pappa, som jobbar i Karlstad (där närmaste telia butiken är) fick gå in och hämta en ny gateway där och lämna av hemma hos mig när han slutade jobbet. Jag var rosenrasande när jag kom fram till chattsupporten och där slutade det med att jag fick 500:- avdraget från nästa räkning- och tro mig när jag säger att jag kommer att lusläsa nästa räkning!

I en bra värld hade det slutat där, min gateway hade kopplats i och jag kunde njuta av en snabbare uppkoppling utan avbrott samt en fungerande hemtelefon. Men vi lever ju inte i en perfekt värld. 10 minuter efter jag hade kopplat i gatewayen och glatt mig åt hur smidigt det var med en fast uppkoppling jämnfört med ett portabelt modem så hände det otänkbara- gatewayen tappade kontakten med nätet, power lyste orange och den kunde inte återfå kontakten. Jag undrar hur många hjärnceller jag brände i det ögonblicket. Jag trodde verkligen inte det var sant. Tack och lov hade jag fortfarande kvar det portabla modemet så jag fick gå in på telias chattsupport IGEN. Denna gång fick jag förklaringen att mjukvaran i gatewayen kanske höll på att uppdatera sig. Då lyser nämligen power orange. Låt den vara i 30 minuter, reseta den och vänta ytterligare 30 minuter om inget händer. Under 1½ timme stirrade jag mig nästan blind på den- som bäst fick den lite kontakt (ni vet när det är ett stort utropstecken över nätverkssymbolen) men tappade den en sekund senare. Strax efter 21 gick jag in på teliasupporten igen och fick äntligen tag på ett guldkorn (tack, Anna wherever you are). Gatewayen var trasig, hur märkligt det än är MEN hon tipsade mig om en lösning. Telia är nämligen väldigt duktiga på att skicka ut modem i tid och otid och jag har två st som ligger och skräpar sen tidigare. Jag kunde använda en av dem eftersom den också hade en sorts gateway funktion- dvs det gick att plugga in telefonen där också. Så, nu har jag alltså mitt gamla modem som fungerar super och två trasiga gatewayar som ligger och skräpar i väntan på att skickas tillbaks när den nya gatewayen kommer. När nu det blir.

Hade jag varit lite mer insatt i hur hårdvaror till datorer funkar hade jag kanske kunnat löst detta själv. Men det är jag inte och faktum är att supporten är till för just sådant. De ska ge lösningar inte ljuga en rakt upp i ansiktet. Av 4 personer jag pratade med så (jag tror nämligen att den jag pratade med först är samma person som jag pratade med i fredags) gav en person en lösning. Är det bra tycker ni? Skärpning telia- tyckte jag inte att ComHem fungerade snäppet sämre så skulle jag ha bytt för länge sedan. Ja, jag kollade möjligheten att byta. Jag skickade ett mail till ComHems kundtjänst men fick inte svar förrän en månad senare. Det gav mig så dåliga vibbar att jag struntade i bytet.

3 kommentarer:

  1. Problemet med gatewayen är att det just nu ligger uppgraderingar ute på den. Bryter man på något sätt strömmen vid fel tillfälle, vilket indikeras med orange lampa på gatewayen, så har man i princip gjort den till en brevpress; den har bara laddat in en halv programvara i sina minnen och kan då inte längre starta.

    När orangea (eller röda för den delen) lampan lyser, låt gatewayen vara i nån timme. Det brukar lösa sig själv. Om det inte gör det kan man prova reset och vänta någon timme till. Hjälper inte det är det tyvärr bara att byta.

    SvaraRadera
  2. Snorkukar.
    Stryk ska de ha.
    Är så glad att jag kommer slippa telia till hösten, har nämligen fått bredband in i väggen nu, ÄNTLIGEN!

    Vi hade en lång period här hemma då adsl'et kopplade ner sig, från början ett par gånger om dan till nån gång i timmen för att slutligen trappas upp till nerkoppling var 3e-7e minut. Blev så jävla förbannad.

    SvaraRadera
  3. Anonym- Ok, men allt detta kunde jag ha fått reda på i första kontakten med telia. Nu vet jag ju, idag fick jag den nya gatewayen så håll tummarna för att den inte går sönder också (ska plugga i den inatt innan jag går och lägger mig så får den stå hela natten och uppdatera sig bäst den vill ;-)

    stiftprinsessan- Gud, vad jag skrattade när jag såg första ordet :-) jag fnissar fortfarande. Hoppas ditt bredband fungerar bättre- fastän egentligen kan det ju inte funka sämre än telia ;-)

    SvaraRadera

Lämna gärna en liten kommentar för det glädjer alltid.